Tycker du att bilen börjat låta ovanligt mycket när den körs? Då kan det vara fel på din ljuddämpare. Ljuddämparen är en viktig del av avgassystemet, eftersom höga motorljud kan skada både miljön och hörseln på alla som färdas i trafiken.
Ljuddämparen består av ett rör som genom sin konstruktion med ljudabsorberande material och innerrör i olika vinklar, kraftigt reducerar ljudet från motorn.
När bränslet i en förbränningsmotor tänds uppstår en kontrollerad explosion. På grund av det höga trycket som bildas trycks kolven inuti cylindern ner och skapar rörelse i motorn. I princip kan man säga att en förbränningsmotor körs på en kontinuerlig ström av explosioner. Precis som man kan föreställa sig, orsakar detta en hel del oväsen och ljuddämparen är därför en vital del av bilens anatomi.
Bilens ljud och prestanda kan påverkas av storleken på avgasröret. De flesta personbilar är utrustade med ett ljuddämparrör på ungefär 2 tum i diameter (ca 5 cm). Sportbilar har vanligtvis en rördiameter på mellan 2,5 och 3 tum (cirka 7,5 cm). Storleken på röret är relaterad till storleken på och trycket i motorn. Ju större motor, desto större tryck. Och ju större trycket är desto större rör behövs.
Mindre bilar, som inte har plats för en stor ljuddämpare har ofta en resonator monterad på sitt avgassystem. Resonatorns funktion är att runda ljudet lite så att ljuddämparen lättare kan dämpa det återstående ljudet. En resonator kan givetvis också monteras i normalstora personbilar, men såvida det inte finns en stor motor i bilen, skulle detta mest påverka ljudet. Effekten på motorns prestanda skulle vara minimal.
För att ljuddämparen ska fungera optimalt behöver den ses över med jämna mellanrum. Sotavlagringar, smuts och skräp kan täppa igen ljuddämparen och leda till att förbränningen inuti motorn inte är ren. Det i sin tur kan orsaka felbränder och på sikt skada motorn.
Ljuddämparen måste också vara helt tät. Skulle sprickor eller hål uppstå resulterar det i sämre ljuddämpning. I vissa fall är det möjligt att reparera hål i ljuddämparen genom att svetsa eller spackla hålen, men vanligtvis rekommenderas att du byter ut ljuddämparen helt och hållet.
Ett första givet tecken på att något är fel med din ljuddämpare är att bilen låter ovanligt högt och mycket. Det kan till exempel handla om dunkande och kluckande ljud. I samband med däckbyte, då du hissar upp bilen, kan du titta på ljuddämparen för att se med blotta ögat om den har rost, hål eller att vatten droppar ur den på flera ställen.
Misstänker du att avgasröret är skadat och behöver lagas eller kanske bytas helt och hållet? Kontakta oss för att boka tid.