Stötdämpare, som även kallas för dämpare eller fjädring, använder fjädrar för att reducera obehaget från ojämnheter i vägarna och därmed förbättra bilens väghållning, komfort och säkerhet.
Stötdämpare är dämpningskomponenter som får ta mycket stryk. Detta innebär att de slutligen slits ut och behöver bytas. I den här artikeln tittar vi på hur stötdämpare fungerar, vanliga orsaker till att de slits ut samt några tidiga tecken på att de börjar gå sönder.
När bilen kör på ett gupp så överförs den uppåtgående energin från hjulen direkt in i stötdämparna. När fjädrarna trycks ihop lagras kinetisk energi. När du kört över guppet släpper fjädrarna ut den lagrade energin och återgår till sin ursprungliga längd. Men om du någonsin har sett en hoptryckt fjäder så vet du att den studsar runt på ett okontrollerbart sätt efter att man har släppt ut den.
Stötdämparens jobb är att motstå – eller dämpa – fjädrarnas rörelser för att du ska få bättre kontroll över bilen och säkerställa att däcken bibehåller kontakten med väglaget.
Stötdämpare innehåller hydraulvätska (i vissa fall även trycksatt med kvävgas) och en kolv som rör sig upp och ner. Under rörelsen tvingas hydraulvätska genom små hål i en ventil vilket skapar ett motstånd. Stötdämpare är i princip oljepumpar som tar den kinetiska energin som produceras av bilens fjädrar och omvandlar den till värme.
Idag använder många orden stötdämpare och fjäderben som samma sak. Dock är de väldigt olika saker.
Fjäderben är en komplett upphängning med stötdämpare, fjäderbenslager och fjäder ihopsatt. Med ett fjäderben görs bytet snabbare, då man slipper separera fjädern från stötdämparen och flytta över den till den nya stötdämparen.
Oftast har man olika design på stötdämparna då både funktion och platsbristen avgör.
På den främre delen av bilen monterar man oftast stötdämpare med fjäder ihopsatt medans bak har man stötdämparen bredvid fjädern.
Eftersom stötdämpare ansvarar för att dämpa slag och vibrationer tar de mycket stryk under sin livslängd. Om stötdämpare slits ut eller skadas kan det påverka fordonets säkerhet, så det är helt avgörande att du ser till att de är i gott skick.
Här är några vanliga symptom på slitna eller skadade stötdämpare:
Som vi tidigare nämnde är stötdämpare komponenter som utsätts för mycket slitage. Detta resulterar i att körsträcka och regelbunden körning sliter ut dem, vilket innebär att de kommer behöva bytas under bilens livslängd. Den typiska livslängden för stötdämpare är runt 80 000 km. Detta kan dock variera beroende på följande faktorer:
Hur ofta borde jag byta ut mina stötdämpare?
Stötdämpare behöver bytas ungefär efter 80 000 km. Detta kan dock variera mycket beroende på din körstil, vägarna du kör på och fordonets modell och modellår.
Kan jag köra med dåliga stötdämpare?
Även om du tekniskt sett kan köra en bil med slitna stötdämpare så är det väldigt otryggt. Dåliga stötdämpare påverkar bilens stabilitet, väghållning och bromsförmåga, och de utgör en signifikant risk.
Kan jag byta ut stötdämpare på egen hand?
Att byta stötdämpare kan vara en komplex uppgift som kräver specialistverktyg och färdigheter. Vi rekommenderar att du låter en professionell mekaniker montera dem då felaktig installation kan påverka bilens köregenskaper och säkerhet.
Finns det några varningslampor på instrumentpanelen som indikerar dåliga stötdämpare?
Även om vissa moderna fordon med luftdämpning eller mer avancerade system för stabilitetskontroll har varningslampor på instrumentpanelen så måste de flesta stötdämpare utvärderas via en fysisk inspektion eller genom att vara uppmärksam på väghållningen och komforten.
Behöver man byta ut samtliga fyra stötdämpare samtidigt?
De flesta experter rekommenderar att man byter ut stötdämpare i par (båda fram
och båda bak) för att säkerställa stabilitet och konsekvent väghållning.